maanantai 24. elokuuta 2015

24.8.2015

Istun erityisluokan edessä. Hävettää, jännittää, ahdistaa. Mietin mitä muut ajattelevat, tuomitsevatko lisää. Koitan hengittää syvään ja rauhoittua. Ei ole hätää. Saan apua oppimisongelmiin, tarvitsen sitä, ansaitsen sen ja en välitä mitä muut sanovat. Olo on kuin ensimmäisellä psykologikäynnillä. Hypähdin silloin säikähdyksestä ilmaan kun ovenkahva painui alas. Itku kurkussa astuin sisään huoneeseen.

Erityisopettaja saapuu kymmenen minuuttia myöhässä, pääsen luokkaan. Käydään läpi oppimistani ja hän ehdottaa koulupskologia. Naurahdan mielessäni, näytänkö siltä että olen sen tarpeessa. Vastaan että sellaisia kontakteja on jo tarpeeksi.

Siirrytään opon luo. Koulu tulee taas vastaan opinnoissani. Ahdistaa ja tuntuu etten ansaise sitä, että saan jatkuvasti vapautuksia ja helpotuksia. Itku meinaa päästä kun kuulen opon rauhoittavan äänen: "Tottakai tuo onnistuu, miten vaan sä jaksat". Muttakun en ansaitse, en ansaitse!

Kiroan sairauden. Minä vihaan sitä, minä todella vihaan. Miksi en vaan voi käydä koulua niinkuin muut? Miksi en vaan voi olla kuin muut?

Lähitessäni mietin päässä erityisopen sanoja jatko-opinnoista. "Mut sinne on sit tosi vaikee päästä. " Tiedän, tiedän. Mut mehän just katottiin mun numerot ja siinä oli kymppi. Täysi kymppi sen aineen kohdalla. Kaikista sen aineen kursseista, paitsi yhdestä. Mä en ole tyhmä. Ehkä sairas, mutta en tyhmä. Ärsyttää kun ihmiset sekottaa sairauden tyhmyyteen. Tai ehkä vain kuvittelin että se piti mua tyhmänä, tulkitsin sanat väärin. Mutta jonkinlaista vähättelyä olin tulkitsevani. Tuntuu että monet vähättelee mua, ei usko mun kykyihin. Mutta mä vielä näytän, kerään vähättelyt voimavaroiksi ja näytän!

4 kommenttia:

  1. Voimia sulle kovasti! <3 mihin sä aiot hakea jatko-opiskelemaan? Tai siis mikä susta tuleeisona? :)

    VastaaPoista
  2. kiitos :) ajattelin hakea psykologiaa opiskelemaan, työ mielenterveysjuttujen kanssa kiinnostaisi kun on itselläkin kokemusta :) tässä teen töitä kovasti että joku päivä vielä minäkin voisin olla se muiden auttaja!

    VastaaPoista
  3. Se sopii sulle varmasti :) sä saavutat vielä sun unelmas!

    VastaaPoista