maanantai 9. marraskuuta 2015

Terapiassa luimme vanhoja kirjauksia ja alkoi tärisyttää hirveästi. Varmaan tuli jotain muistoja mieleen niiltä ajoilta, joita keho sitten muisti ja toisti. Kysyin lisäksi terapian lopussa minua jo pitkään mietityttäneen kysymyksen: Olenko siis nyt jossakin psykoosissa vielä? Terapeutti ei osannut sanoa tähän kuin ettei tiedä, mutta ainakin olen vielä parantumassa. Tulkitsin tämän siis siten että olen vielä osittain jossakin psykoosissa. Tuntui tosi pahalta. Luulin nimittäin että psykoosissa ei ole mitään parantumisvaihetta. Ei minulle ole koskaan puhuttu mistään psykoosin vaiheista niin en tiedä.

Pahinta tässä on se että tulen luultavasti vuoden päästä taas kummastelemaan nykyistä ajatuksenjuoksuani ja toimintaani. Ja yksi kamalimmista asioista tässä sairaudessa on tämän tuoma häpeä. Kun on psykoosissa, ei sitä ymmärrä mikä toiminta on kummallista ja mikä ei. Sitä toimintaa sitten häpeää joskus vuoden päästä kun tervehtyy taas enemmän.

Koko päivän olen järjestellyt vanhoja epikriisejä. Ne ovat olleet hujan hajan laatikon pohjalla, ja nyt sitten kun piti etsiä terapiaan sieltä yhtä lappua, päätin järjestellä kaikki aikajärjestykseen. Olihan ne raskasta luettavaa, mutta aina välillä tulee pakonomainen tarve muistella menneitä ja käydä niitä läpi. Kai se on ihan normaalia. Sain yhden pinon käytyä läpi, mutta tosiaan kun noita sairaalajaksoja on jonkun verran kertynyt niin en kaikkea ehtinyt lukea. Muistoja tuli aika paljon mieleen, mutta en nyt niitä ehdi sen enempää miettiä kun on kiire nukkumaan. Huomenna on pakko tehdä jokin muistelupostaus taas kerran jotta saan purkaa niiden kirjausten tuomaa ahdistusta. Nyt kuitenkin kiireellä nukkumaan kun aamulla on aikainen herätys.

2 kommenttia:

  1. Miten tuo sun psykoottisuus ilmenee? Mietin vaan kun on ollu ihan kuin omakirjoittamia tekstejä sulla välillä ainakin... On mulla joskus ollut psykoottinen masennus diaknoosina.. Mutta haluisin kuulla sun tuntemuksista enemmän jos tahdot kertoa?
    Tsempit sinne sulle päin! ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä voisin tehä siitä vaikka postauksen kun se on niin laaja aihe :) joo kerron ihmeessä! katon jos ehtisin jo tänään kirjoitella. kiitos, ja sulle kans <3

      Poista